söndag 5 augusti 2012

Produktiv


Igår plockade jag rent de sista bären på vinbärsbuskarna och kokade saft.
Jag använde svarta och röda vinbär, hallon och blåbär. Ska låta sonen provsmaka under söndagsfikat. Men barnen brukar tycka om saften så jag hoppas att det inte gått helt snett.

Det enda som jag har funderingar på är själva ångningen av vattnet. Man skulle anända 3 liter vatten, 3 kg bär och ca 500 g socker. Man skulle låta vattnet koka upp och sedan sänka värmen så att det konstant småkokade och skapade ånga. När man sänkte värmen skulle det stå på en timma.
Men inte en enda gång användes mer än ungefär en liter av det vattnet som jag hällt i. Varje sats jag gjorde blev ungefär två till tre liter saft men jag förstod inte varningen att man inte skulle låta det koka torrt. Inte när knappt en tredjedel av vattnet användes. Borde mer av vattnet gått åt?

I sista satsen blev det lite svagare och där hade jag bara 2,5 kg bär så det var nog ändå inte meningen att allt vatten skulle gå åt av kokvattnet i botten. Jag får väl läsa mer om det till nästa gång.

Nu har jag ingen frukt kvar att göra saft på så jag funderar på om jag ska se om det finns självplockning nånstans så att jag kan göra mer saft. Helst skulle jag vilja göra både saft och sylt. Får se vad som finns

Resten av dagen tillbringades i trädgården. Det blev lite rensning i slänten och potatislandet. och jag klippte av lite äldre grenar på bärbuskarna. På kvällen blev det ett kvällsdopp i månskenet.

Idag har jag inga planer eftersom det inte var så torrt så vi kan måla ytterdörren. Lillkillen tyckte att vi skulle åka till stranden. Vi får väl se vad som blir av dagen.

Först får det väl bli lite dammsugning.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar