söndag 29 juli 2012

Sylta och safta - ett ålderstecken?

Hann plocka av svarta vinbären av busken och dessutom springa in i skogen och plocka lite kantareller. Så - nu känns det som om jag skulle kunna gå till jobbet och känna att jag har hunnit med allt jag hade planerat för semestern.

Jag har fortfarande inte plockat några röda vinbär och de stackarna hänger i klasar på buskarna och väntar så troget. Regnar det inte i morgon så ska jag plocka dem. Och provköra min nya SaftMaja!!
Har aldrig ägt någon, men förra året kokade jag saft utav bara den så det kändes som om det var en bra grej att ha. Åh vad jag älskade mina saftflaskor i matkällaren.

Vi har ett underbart hus med två vardagsrum (nåja en är kanske mer gillestuga) och dessutom pool och stort uterum. Men det finns dagar då jag verkligen tycker att matkällaren är det bästa med hela huset. Och är inte att safta och sylta ett ålderstecken så är med säkerhet att älska sin matkällare ett :)

Jag älskar mina grannar dessutom. Jag har insett att de inte alls plockar kantareller och det är ju toppen. Hann inte plocka en andra gång innan vi for till Norrland och jag var verkligen orolig att de skulle vara avplockade efter att jag lämnade flera hundra verkade det som. Men allt fanns kvar. Och jag fick ändå lämna kvar igen eftersom många var så små.

En timmes plockning och sedan en och en halv timmes rensning....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar